Bizonyára senki sem lepődik meg a lemondáson, de az index-es cikk annál érdekesebb:
index.hu/tech/net/2009/02/10/lemondott_a_kopint-datorg_vezerigazgatoja/
Ami a cikkben a legérdekesebb rész, azokat kiemeltem:
Dedinszky elmondta, hogy január 20-án észlelte az üzemeltető, hogy túlterheltség miatt lelassult az Ügyfélkapu rendszere, ezért alkalmazásmódosítást készítettek, aminek hatására gyorsabbá vált a hálózat. Ezt a módosítást a tesztelések után február 7-én reggel nyolc órakor indították el élesben. Ezután sorra érkeztek a hibabejelentések a felhasználóktól, hogy a belépett ügyfelek mások adatait látták. A hibát az üzemeltető és a működtető ügyeletese is látta, ezért kora délután újraindították az internetszervereket és a hibajelentések délután három óra után megszűntek.
Dedinszky Ferenc hangsúlyozta, a hiba oka egyértelműen az alkalmazásmódosítás, azonban annak üzembe helyezése során sorozatos eljárási hibák történtek, az üzemeltetők megsértették a tesztelési és a változáskezelési szabályzatot.
A cikk alapján az alábbiak nagyon érdekesek:
- azért lassult le az ügyfélkapu rendszere, mert hálózati túlterheltség alakult ki - tehát a megelőző időszakban nem volt hálózati túlterheltség? Ezek szerint nem. Bár az lehet, hogy viszonylag lassan lehetett belépni, de arról nincs tudomásunk, hogy ezrével reklamáltak volna miatta. Egyébként meg a lassulás napján mennyivel többen jelentkeztek be, mint az előtte lévő napon? Vagy előtte mondjuk egy hónapra visszamenőleg? Arról van valamilyen adat?
- aztán alkalmazásmódosítást eszközöltek - tehát vagy valami generált nagy hálózati forgalmat, vagy... ? -, minek hatására a tesztrendszer szárnyalni kezdett. Ollé! Akkor máris kitesszük élesbe! Bizonyára az eddigi frissítéseket is így hajtották végre, ezért nem volt probléma. Szerintem meg úgy kellett volna csinálni - és kéne! -, hogy az ügyfélkapu bejelentkező képernyőjére ki kellene tenni egy rövid tájékoztatást, hogy előre láthatólag kb egy órát nem fognak tudni belépni frissítés miatt. Kirakják a frissítést és ők maguk belépegetnek, kipróbálják, hogy jó-e a frissítés. Ha igen, akkor...
- aztán reggel 8-kor élesben indították a mókát, mire elárasztották őket a telefonok, majd délután 3 óra felé az internet szervereket(???) újraindították. Erre mit ad Isten, az eddig hibásan futó alkalmazások meggyógyultak és mindenki azt látta, amit szerett volna.
- vajon mit csináltak reggel 8 és kora délután között az ügyeletesek? Kit értesítettek, amikor kiderült, hogy senki sem azt látja, amit szeretne? Miért nem állították le azonnal a szolgáltatást? Mit csináltak cirka 6-7 órán keresztül?
Számtalan kérdést lehetne még feltenni, de ne feszegessük a témát. Tiszta szerencse, hogy most már be lehet végre adni a bevallásokat elektronikus módon, nem kell papírokra nyomtatni, postára sietni és úgy feladni.